Kumasi, de stad waar het elke dag koninginnedag is - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marissa Verheij - WaarBenJij.nu Kumasi, de stad waar het elke dag koninginnedag is - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marissa Verheij - WaarBenJij.nu

Kumasi, de stad waar het elke dag koninginnedag is

Door: Marissa

Blijf op de hoogte en volg Marissa

23 Oktober 2010 | Ghana, Accra

lief lief lief:D jullie berichtjes, ik blijf er blij van worden!

We hebben een 2e muis ontdekt en daarbij ook nog een lizzard die Nienke dr ondergoed maar al te interressant vindt.

Nienke was de afgelopen paar dagen niet helemaal lekker, dus toen ik naar binnen kwam om mn fototoestel even te pakken werd ik angstig geroepen door Nienke. 'Maris!!'. Ik denk nou die heeft overgegeven, maar nee daar zat ze dan angstig onder haar klamboe en verroerde zich niet. Volgens haar zat er een ander beest dan onze Slipper in haar tas. Toen ik tegen haar tas schopte liet Slipper ons schrikken. Nien, niets aan de hand, het was Slipper maar. Toen ik vervolgens weer even naar buiten was en ik weer een gil hoorde ben ik weer terug naar binnen gegaan. Het was echt iets anders dan onze Slipper. Maar wat? Uiteindelijk gaf hij zich over en bleek het een lizzard te zijn, een hagedis salamander achtig ding die nogal glibberig eruit zag en die Samnunu niet eens op durfde te pakken terwijl de kids bij ons toch echt werkelijk alles oppakken. Hij kon nog wel eens giftig zijn vertelde Samnunu, 12 jaar oud. Hij zei dat we hem konden vergelijken met een slang! Later bleek natuurlijk weer heel wat anders. Volgens Joyce was hij helemaal niet gevaarlijk.

Vorig weekend zijn we naar Kumasi geweest, dat ligt vrij centraal gelegen in Ghana, voor ons betekende dit 6 uur lang opgekropt zitten in een bus, zonder airco met je tas op schoot.

Na onze lange rit met de metro mass bus, de oranje bussen hier, waren we eindelijk daar. Ik had al gereserveerd in de Guestline lodge vlakbij het STC station, daar staan de luxere bussen, die we terug wel zouden nemen.

Het waren super bedden in het hotel, in elk geval een stuk beter dan ons bed in Yapei, die trouwens steeds erger lijkt te worden. (Ik vraag me nog steeds af waarom ik nog steeds geen blauwe plekken op mn heupen en ribben heb.) Alleen we hadden een gedeelde douche en toilet, en die zagen er toch niet zo heel fris uit. Daarbij kwam ook nog eens dat er geen gordijn voor het raam was en dat dus betekende dat je heerlijk bekeken kon worden als je je daar in het licht stond te douchen terwijl het buiten pikdonker was. Maargoed, daar moeten we maar niet te veel over nadenken. Zo nu en dan was er geen stromend water en kon je dus ook de wc niet doortrekken wat er toe leidde dat de wc een aangename geur kreeg.

We zouden die middag samen met nog een aantal andere vrijwilligers afspreken, een aantal ook die mee waren geweest naar Mole. Het hele weekend was weer erg gezellig en we hebben ook Thea leren kennen. Thea kwam uit Noorwegen en was een jaar daarvoor ook al in Ghana geweest. Zij sliep bij ons op de kamer en wist zich onder elke vervelende situatie uit te lullen, of eigenlijk, liegen. Waaauuw.. die was goed zeg. Vooral toen we een hele discussie met een paar andere Ghanezen kregen die niet geloofde dat Nederland naast Duitsland lag. Ze wist overal wel wat op te verzinnen.

Dan Kumasi, de stad waar het elke dag Koninginnedag is. Wat een mega drukte overal waar je kijkt. Een grote mensenmassa mega chaotisch verkeer. We moesten elkaar bijna een handje geven om elkaar niet kwijt te raken. Geef mij maar Tamale, toch wat rustiger en fijner. Voor de rest was het een heerlijk weekend, behalve dan de STC bus toch niet zo fijn bleek te zijn als de metro mass bus. We moesten om 9 uur aanwezig zijn, hij zou om 10 uur vertrekken. Zowaar we zaten om kwart over 10 in de bus. En toen kon hij ineens niet meer in zn achteruit. Tot 11 uur in de bus gezeten en toen toch maar allemaal eruit. Daar sta je dan te wachten op een nieuwe bus. Uiteindelijk vertrokken we een keer om 13.00 uur. Af en toe deed het gas het niet en viel de bus uit. We kwamen om 19.00 uur aan in Yapei. Dat hebben we ook weer overleefd :). Volgende keer toch maar weer gewoon de Metro Mass bus.

Gisteren ben ik de hele ochtend samen met Madame, Abu, the cookinglady aan het wassen geweest. Van 9 tot 12 hebben we gewassen. De blaren staan op mn knokkels! Er was ontzettend veel was en Joyce zit in Tamale voor het typexamen. Vervolgens kwam het 2e probleem. Het water was op. Normaal belt Joyce altijd meteen naar een mannetje die regelt dat er water uit de rivier wordt gehaald. Maar nee, Abu heeft geen telefoon en ook geen telefoonnummer dus die ging wel even naar town lopen om dat te regelen. Na 3 dagen was het nog steeds niet geregeld. Toen moesten wij maar douchen met een halve emmer water per persoon in plaats van een hele. Ze hebben naast ons huis nu een hele diepe kuil gegraven waar nu ook water in zit. Dat wordt nu gebruikt omdat de tank echt helemaal leeg is. De kinderen drinken dus regenwater, rivierwater, of grondwater, maar net wat er is. Nu zag in een dooie kikker in die put liggen. MMMMMM, lekker en daar moeten we ons dan mee wassen en van drinken en de afwas mee doen? Tja, er is geen andere mogelijkheid. Gelukkig ging het gisteravond stortregenen. Maar helaas niet voor lang, dus de tank is nog niet bijgevuld. Ik had wel even onze emmer buiten gezet die dankzij de regen ons weer een halve emmer water bracht.

Het is wel iets chaotischer nu Joyce weg is. Toen ik gisteravond nog even kwam kijken waren de jongens doodleuk aan het voetballen in hun kwamer, inplaats van de ogen toe te doen. Toen ik even naar binnen schreewde lagen ze ineens heel snel in hun bed en deden net alsof ze sliepen. haha :)

Akim, is onze buurjongen en die kwam aanzetten met een babyvogel! Wauuuw, ik heb nog nooit zo'n kleintje gezien. Die was bij hun uit te boom gevallen samen met zn broertje. Nu zorgen ze voor alle twee. Alleen kreeg ik vanochtend de trieste mededeling dat Razack (die woont bij ons) een van de 2 kleine vogeltjes in een pot heet water had laten vallen :O!

Ik neem de kinderen zo een voor een steeds een keer mee naar de weg waar ik dan iets lekkers voor ze koop. Dan zeg ik dat ze het niet aan de anderen mogen vertellen omdat zij een andere keer wel weer wat krijgen. Dat vinden ze dan helemaal leuk en gaan dan helemaal stralen, zo leuk :).

Onze laatste week gaat in. Volgende week vrijdag vertekken we al uit Yapei. Vandaag dus nog even een verhaaltje en wat inkopen doen voor ons afscheidsfeestje. En dan zit het er al weer op. De tijd is gevlogen.

Nog even relaxen in Cape Coast (en meer) voor we terug vliegen!

Liefs, bedankt voor jullie berichtjes.

Maris.

P.S Natuurlijk ben ik weer de helft vergeten te schrijven.. er gebeurt ook zo veel. Voor meer verhalen kijk even op Nienke dr weblog!

  • 23 Oktober 2010 - 11:39

    Marije En Wesley:

    Lieve Maris,

    Ik zie je berichtje meteen in mijn mail verschijnen, dus ik ben heerlijk de eerste die je iets kan sturen haha. Wat fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt. Hier in NL is de laatste dagen veel water gevallen, al hebben jullie daar niets aan. Spannend, je laatste week alweer! Wat vliegt de tijd toch voorbij als je het naar je zin hebt. Geniet er nog van en natuurlijk ook van jullie rondreisje daarna. Sla alles op in je geheugen, deze ervaring neemt niemand je meer af!! Een dikke kus en knuffel van ons xxxx

  • 23 Oktober 2010 - 12:36

    Mia:

    Lieve Marissa het is elke keer weer een verrassing om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt!Je zit echt in een andere wereld!Veel liefs van ons allemaal hier uit een druilerig Nederland en geniet nog van alle tijd die je nog hebt daar.Leuke foto's!! knuf,Mia.

  • 23 Oktober 2010 - 12:49

    Evelien:

    He lieve Ris,

    Wat ben je mooi! De foto's prachtig! Geeft je verhalen nog meer nadruk en daarbij voor mij een beter beeld hoe het nu echt is. Lijkt net of ik een beetje om een hoekje kijk.Iedere keer weer. Hoop dat Nienke weer helemaal is opgeknapt en jullie de laatste week in Tapei goed kunnen afsluiten om daarna aan de volgende reis te beginnen. Echt tourist zijn met goede bedden en stromend water ;)Maak er nog een fijne tijd van deze laatste week met de kids en jullie uitje met hen. Neem er de tijd voor om alles goed in je hart te sluiten om vervolgens je weg richting cape coast in je op te kunnen snuiven.Liefs en een hele dikke knuf Mam.

  • 23 Oktober 2010 - 16:36

    Ali:

    Hee lieverd,

    Wat een mooie foto's en wat zie je er goed uit! De tijd vliegt als je het naar je zin hebt he;) Geniet nog van je laatste paar weekies, voor je het weer sta je weer op Schiphol!

    Love you xxxxx

  • 23 Oktober 2010 - 18:51

    Tara:

    CHUNKK!

    wat een leuk verhaal weer:D! ik zit te genieten van alles wat je beleeft!
    je ziet er zo goed uit op al die foto's en zo gelukkig!:D geniet van je laatste weekje daar nog!
    de tijd is echt voorbij GE-VLO-GEN! tot snel!
    ik kan niet wachten om je een dikke knuffel te geven!

    kusssssssss

    ik hou van je!

  • 24 Oktober 2010 - 12:49

    ElinaHai:

    Hai maris,
    gaaf jo al die leuke foto's niet te geloven dat het einde in zicht is. Een leuke laatste week,en sterkte met het afschijt neemen daar! Veel plezier met je rondreisje tot snel.knuf Elina x

  • 25 Oktober 2010 - 08:01

    Gerda:

    Hoi lieve Marissa!
    Wat leuk om je verhalen te lezen, je kunt het allemaal mooi verwoorden hoor!
    En natuurlijk ook heel leuk om de foto's te bekijken.
    Zo maak je toch weer heel wat mee in het verre Ghana!
    Geniet er nog maar heel veel van het laatste stukkie!!
    We zijn erg benieuwd naar al je verhalen en horen dat graag aan als je terug bent!!!
    Veel plezier nog en lieve groetjes van Gerda

  • 27 Oktober 2010 - 19:10

    Linda:

    Gaaf hoor schat wat jij allemaal meemaakt!! En wat een mooie jurk!! Wow!

    Je ziet er goed uit meis! Geniet nog even! kusje

  • 29 Oktober 2010 - 12:53

    Jacco:

    Hoi!

    Leuk om de verhalen ook eens van de andere kant te lezen. Je weet het mooi levendig te beschrijven! :P

    Mooi veel foto's ook!

    Groetjes,

    Jacco.
    (vraag maar aan Nienke)

  • 31 Oktober 2010 - 08:50

    Laura:

    Lieve Maris,

    Tjonge wat maak je daar toch een hoop mee! EN elke keer kijk ik me ogen uit naar je fotos en denk ik, hoe doet ze het toch? Als ik dat verhaal van de put lees enzo... Maar zie ook dat je echt plezier hebt daar! En eum die bonen? Is dat echt lekker? haha!!!

    Liefs, Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marissa

Actief sinds 10 Aug. 2010
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 33086

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 01 Oktober 2014

Australia!

Landen bezocht: